Zakażenie układu moczowego u dzieci – Domowy Pediatra omawia

Zakażenie układu moczowego (ZUM) jest częstą dolegliwością dotykającą zarówno dzieci jak i dorosłych. W przeciwieństwie do dorosłych, u których ZUM przybiera typowy obraz kliniczny, dzieci, szczególnie te najmłodsze, chorują całym sobą – mogą prezentować objawy na pierwszy rzut oka niezwiązane z układem moczowym.
Jak zatem rozpoznać zakażenie układu moczowego? Jak sobie z nim poradzić?

Zakażenie układu moczowego – co to takiego

Do zakażenie dróg moczowych dochodzi w momencie kiedy zostaną one
zainfekowane chorobotwórczymi bakteriami. Najczęstszym patogenem wywołującym ZUM jest bakteria E.Coli (wówczas zakażenie określa się mianem typowego).

Zakażenie układu moczowego możemy także podzielić na proste (występujące uosób bez wad w obrębie układu) i złożone (istnieje blokada w odpływie moczu, co zwiększa podatność na zakażenie). W zależności od lokalizację wyróżniamy:
zakażenie dolnych dróg moczowych – obejmuje ono cewkę moczową i
pęcherz
zakażenie górnych dróg moczowych – obejmuje ostre odmiedniczkowe
zapalenie nerek i zapalenie kielichów nerkowych

Kto choruje na zakażenie układu moczowego

Zakażenie układu moczowego może dotknąć każdego, niezależnie od wieku czy płci. W populacji dzieci młodszych częściej jednak chorują chłopcy. Związane to jest z częstszym występowaniem wad wrodzonych układu moczowego u chłopców niż u dziewczynek (a to z kolei zwiększa ryzyko zakażenia) oraz z gromadzeniem bakterii pod napletkiem. U starszych dzieci i u dorosłych stosunek ten się odwraca – dziewczynki i kobiety chorują nawet 10 razy częściej niż mężczyźni!
Spowodowane to jest krótszą cewką moczową – bakterie mają krótszą drogę do przebycia i łatwiej im się dostać do układu moczowego.

Objawy zakażenia układu moczowego

W zależności od wieku dziecka dolegliwości związane z zakażeniem układu
moczowego mogą być różne:
● noworodki – niechęć do ssania, wymioty, biegunki, słaby przyrost masy ciała, niepokój, senność; zawsze gdy obserwujemy u małych dzieci jakiekolwiek niepokojące objawy należy wykluczyć zakażenie układu moczowego!
● niemowlęta – spadek apetytu, wymioty, biegunki, kolki, wzdęcia,
zaczerwienienie w okolicy krocza, niepokój/ból podczas mikcji, przerywany strumień moczu

U dzieci starszych i dorosłych mogą towarzyszyć objawy ogólne takie jak spadek apetytu czy dolegliwości żołądkowo jelitowe oraz:
● przy zakażeniu dolnych dróg moczowych – dysuria (dyskomfort podczas
oddawania moczu), uczucie częstego parcia na mocz, tkliwość w okolicy
nadłonowej
● przy zakażeniu górnych dróg moczowych – objawy jw i ból w okolicy nerek

Kiedy udać się do lekarza?

Jeśli podejrzewamy u dziecka zakażenie układu moczowego nie należy zwlekać z wizytą lekarską. U dzieci starszych i dorosłych dolegliwości zazwyczaj są na tyle charakterystyczne, że lekarz jest w stanie rozpoznać ZUM bez dodatkowych badań.
Zdaję sobie sprawę że z objawami takimi jak częste parcie na mocz czy dysuria ciężko wybrać się do lekarza. Alternatywą może być wizyta internetowa. Przez portal domowypediatra.pl otrzymasz leczenie bez wychodzenia z domu! Inaczej jednak sytuacja wygląda w przypadku małych dzieci – tutaj lekarz powinien osobiście zbadać dziecko i zlecić badanie ogólne moczu. W niektórych przypadkach zasadne
może być zrobienie także posiewu moczu (czyli wyizolowania jaki konkretnie patogen zaatakował drogi moczowe), badań laboratoryjnych czy obrazowych.

Czy ZUM jest groźny?

Zakażenie układu moczowego nigdy nie powinno być bagatelizowane. Za każdym razem należy je właściwie zdiagnozować i leczyć. Pamiętajmy aby przyjąć pełną dawkę antybiotyku! Jeśli lek został prawidłowo dobrany to objawy powinny ustąpić w ciągu kilku dni. Nie jest to jednak powodem do zaniechania terapii. By skutecznie pozbyć się wszystkich bakterii i zminimalizować ryzyko nawrotu należy pobierać lek tak długo jak zalecił lekarz.