Ospa wietrzna – czy każde dziecko musi przechorować?

Ospa jest bardzo popularną chorobą wieku dziecięcego, jeszcze do niedawna prawie każde dziecko ją przechodziło. Kluczowe jest tutaj użycie czasu przeszłego.
Od kilku lat dostępna jest szczepionka przeciwko ospie, która skutecznie zapobiega chorobie. Nie jest ona niestety refundowana, jej koszt musi pokryć opiekun dziecka.

Wprowadzenie szczepionki nie spowodowało, że ospa z dnia na dzień zniknęła.Wciąż jest często spotykana. Jakie są objawy ospy i jak ją leczyć?

Zacznijmy od początku – co to ospa wietrzna?

Ospa wietrzna jest chorobą wirusową wywołaną. Wirus ten poza ospą
odpowiedzialny jest za wystąpienie półpaśca. Zakażenie szerzy się drogą
kropelkową oraz przez bezpośredni kontakt z chorym.
Okres wylęgania choroby (czyli czas od kontaktu z wirusem do wystąpienia pierwszych objawów choroby) wynosi od 10 do 21 dni. Dziecko jest zakaźne 2 dni przed wystąpieniem objawów (czyli 8 dni od kontaktu), do czasu wyschnięcia wszystkich wykwitów.
Czy te informacje są ważne? Tak! Pozwalają one oszacować kiedy i jak długo u dziecka może występować zakaźność wirusem ospy.

Przedstawię to na przykładzie:
● Poniedziałek (dzień 1): dziecko idzie na urodziny kolegi X
● Wtorek (dzień 2): kolega X gorączkuje i dostaje wysypki, pediatra diagnozuje ospę.
● Środa (dzień 3): dziecko miało było umówione do szpitala na wycięcie
migdałków, matka zastanawia się czy z uwagi na kontakt z osobą zakażającą ospą wizyta w szpitalu będzie bezpieczna
Z pomocą przychodzą nam dane przytoczone wcześniej. Ospa jest zakaźna
najwcześniej od 8 doby po kontakcie. Dziecko może być przyjęte do szpitala i może zostać wykonany zabieg, pod warunkiem, że pacjent zostanie wypisany do domu przed 8 dobą od kontaktu. O fakcie należy jednak poinformować lekarza

Jakie są objawy ospy?

Do głównych objawów choroby należą:
● wysypka grudkowo-pęcherzykowa – może pokrywać całe ciało, bardzo
swędzi,
● gorączka,
● złe samopoczucie i osłabienie,
● powiększenie węzłów chłonnych,
● bóle mięśni, bóle głowy.

Ospy wietrznej nie należy bagatelizować. W większości przypadków przebieg jest nieprzyjemny, ale łagodny. Może jednak dojść do wystąpienia poważnych, zagrażających życiu objawów ospy:
● zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych,
● nadkażenia bakteryjne wykwitów skórnych,
● zapalenie płuc, zapalenie mięśnia sercowego,
● ostra małopłytkowość,
● porażenie mięśnia twarzowego.

Leczenie i rozpoznanie ospy

Lekarz rozpoznaje ospę na podstawie wywiadu i objawów klinicznych. W większości przypadków badania dodatkowe nie są konieczne. Po rozpoznaniu ospy konieczna jest izolacja chorego!
U pacjentów poniżej 12 roku życia z łagodnymi objawami zaleca się jedynie leczenie objawowe – odpowiednią higienę, by nie doszło do nadkażeń ran, codzienną delikatna kąpiel, leczenie przeciwświądowe i przeciwgorączkowe.

W przypadku ospy wietrznej NIE stosujemy:
● ibuprofenu
● kwasu acetylosalicylowego (popularnej aspiryny)!).

U osób starszych i w przypadkach powikłanego przebiegu lekarz może zalecić leki przeciwwirusowe. W zależności od ciężkości przebiegu konieczna może być hospitalizacja.

Ospa-party mówimy zdecydowane nie!

Ospa party wywodzi się z błędnego przekonania, że każde dziecko musi przejść ospę a im wcześniej dojdzie do zakażenia tym łagodniejszy będzie przebieg choroby. Gdy jedno dziecko z otoczenia choruje na ospę, rodzice celowo umawiają się z innymi dziećmi, by te także zachorowały i jak najszybciej przechorowały ospę.
TAKIE PRAKTYKI SĄ NIEBEZPIECZNE. Narażają dziecko na ciężki przebieg
choroby, której można zapobiegać!

Czy warto szczepić dziecko?

Niestety często można spotkać podejście rodziców “my chorowaliśmy na ospę i nic nam nie jest, to po co szczepić”. Powtórzę to jeszcze raz – nie jesteśmy w stanie przewidzieć przebiegu ospy. Choć większość pacjentów choruje łagodnie, ciężko oszacować u którego z nich wystąpią objawy zagrażające życiu, rzutujące na dalsze życie. Dlatego tak ważna jest profilaktyka. Jeśli nie ma przeciwwskazań warto zaszczepić dziecko.

Kiedy można zaszczepić dziecko?

Szczepienie na ospę można podawać dzieciom po ukończonym 9 miesiącu życia.
Schemat szczepienia jest dwudawkowy. Podaje się dwie szczepionki w odstępie minimum 6 tygodni. W razie wątpliwości należy się skontaktować z pediatrą lub Domowym Pediatrą i ustalić kiedy jest najoptymalniejszy czas na szczepienie dziecka.