Omdlenie – co to takiego? Domowy Pediatra wyjaśnia.

Budzik, drzemka i nagle okazuje się że za pół godziny musisz odwieźć dziecko do szkoły! Oczywiście wszyscy jeszcze smacznie śpią. Jak burza wpadasz do pokoju dziecka, wyrywasz go ze snu i prosisz żeby się ogarnęło. Rozespane dziecko, widząc zdenerwowaną mamę szybko wstaje, wskakuje pod gorący prysznic i po chwili słychać w łazience głośny trzask…

Moje dziecko straciło przytomność!

W wyżej opisanej sytuacji najprawdopodobniej doszło do omdlenia. Czyli przejściowej utraty przytomności spowodowanej chwilowym niedotlenieniem mózgu. Omdleniu często towarzyszy stan przedomdleniowy – obecne są zawroty głowy, robi się ciemno przed oczami. Na szczęście w większości przypadków omdlenie jest stanem krótkotrwałym, nie stanowiącym poważnego zagrożenia dla zdrowia, warto jednak wiedzieć jak postępować, jeśli przytrafi się ono naszemu dziecku

Pierwsza pomoc w przypadku omdlenia

1. Przede wszystkim należy ocenić stan dziecka – Czy jest przytomny, czy oddycha, czy upadając nie doszło do urazu. Jeśli poszkodowany nie oddycha – od razu wezwij pomoc i rozpocznij resuscytację krążeniowo oddechową (link do algorytmu postępowania znajdziesz <tutaj>)
  2. Połóż dziecko płasko na plecach i unieś nogi – może to przyspieszyć powrót świadomości. Nie należy wykonywać tej czynności w sytuacji gdy podejrzewamy uraz!
  3. Jeśli utrata przytomności się przedłuża – wezwij pomoc! Zadzwoń pod numer 112 lub 999; ułóż także dziecko w pozycji bezpiecznej (na boku) i monitoruj jego stan
  4. Oczekując na przyjazd pogotowia zapewnij bezpieczeństwo sobie i dziecku

Nie każde omdlenie jest stanem wymagającym wezwania pogotowia ratunkowego. Zazwyczaj przytomność odzyskiwana jest w ciągu kilkudziesięciu sekund od zdarzenia. Po epizodzie omdlenia należy się jednak skontaktować z lekarzem – tradycyjną drogą w poradni lub ze specjalistą przez stronę DomowyPediatra.pl. Konsultacja lekarska pozwoli określić przyczynę omdlenia oraz wdrożyć dalszą diagnostykę lub leczenie.

Omdlenia u dzieci i młodzieży

Omdlenia dotyczą całej populacji, nie tylko pacjentów pediatrycznych. Możemy jednak wyznaczyć szereg różnych przyczyn omdleń. U dzieci (bez dodatkowych chorób) dominują omdlenia odruchowe (inaczej nazywane także neurogennymi lub wazowagalnymi). Są one efektem rozszerzenia naczyń krwionośnych i w konsekwencji  spadku ciśnienia i/lub zwolnienia akcji serca co prowadzi do omdlenia. Lekarz stawia rozpoznanie omdlenia odruchowego na podstawie charakterystycznego obrazu klinicznego. By zapobiec omdleniom należy:

• unikać sytuacji mogących je wywołać (skrajnych temperatur, tłoku, odwodnienia organizmu)
  • dbać o prawidłowe nawodnienie organizmu
  • spać z lekko uniesioną głową
  • być aktywnym fizycznie
  • wyczuwając objawy przedomdleniowe należy usiąść lub położyć

Kiedy omdlenie powinno niepokoić?

Choć, jak wspomniałam, omdlenie zazwyczaj jest stanem łagodnym, istnieją sytuacje które wymagają dokładniejszego przyjrzenia się sprawie. Do niepokojących objawów towarzyszących omdleniom (które mogą zauważyć rodzice) należą:

• omdlenie towarzyszące wysiłkowi, silnym emocjom, spowodowane dźwiękiem
  • choroby kardiologiczne w wywiadzie – wady serca, stan po operacji kardiochirurgicznej
  • choroby serca w rodzinie
  • niemiarowa czynność serca
  • znacząco przyspieszony oddech i/lub czynność serca

Są to sytuacje w których pilnie należy skontaktować się z lekarzem prowadzącym lub Domowym Pediatrą.