Mam gorączkę i kaszel – czy mogę karmić piersią?

Noworodki już od momentu urodzenia podejmują próbę ssania. Wiele matek decyduje się karmić swoje dzieci piersią. Chociaż początki nie są łatwe i wymagają dużo cierpliwości od jednej jak i od drugiej strony. Zdarzają się jednak sytuacje, gdzie mimo chęci karmienie dziecka piersią jest bezwzględnie przeciwwskazane. Przyczyny mogą być zarówno po stronie matki jak i dziecka.

Kiedy nie mogę karmić dziecka??

Sytuacje związane ze zdrowiem dziecka które uniemożliwiają naturalne karmienie to:

• klasyczna galaktozemia Jest to choroba w której organizm noworodka nie jest w stanie rozłożyć galaktozy, jednego z cukrów będących składnikiem mleka. Dziecko dotknięte tą chorobą spożywając mleko matki nie rozwija się prawidłowo, wymiotuje po posiłkach, ma biegunki, nasiloną żółtaczkę oraz upośledzoną funkcję wątroby.

• wrodzony niedobór laktazy

Niedobór laktazy (enzym trawiący laktozę – tzw. “cukier mleczny”) skutkuje ciężkimi biegunkami i odwodnieniem u dziecka. Szybko i celnie wprowadzone mleko zastępcze pozbawione laktozy praktycznie eliminuje objawy.

Ponieważ choroby te dają wczesne i gwałtownie postępujące objawy diagnozowane są bardzo szybko – już na oddziale noworodkowym.

Występują także sytuacje szczególne, czasowe i losowe, gdzie karmienie piersią może być bardzo trudne. Są to stany w których wysiłek związany ze ssaniem jest dla maluszka bardzo dużym obciążeniem – np. wcześniaki, dzieci z wadami serca, z rozszczepem podniebienia. W takich przypadkach nie należy rezygnować z karmienia naturalnego. Zaleca się odciąganie mleka laktatorem i podawanie alternatywną metodą np. łyżeczką.

Przeciwwskazania do karmienia piersią ze strony matki to:

• zakażenie wirusem HIV

• zakażenie wirusem ludzkiej białaczki z komórek T

• nieleczona gruźlica

• ciężka choroba psychiczna

Czy podczas infekcji, np. przeziębienia, można karmić piersią?

Warto podkreślić że wyżej wymienione przyczyny są jedynymi bezwzględnymi przeciwwskazaniami do karmienia piersią. Różne inne schorzenia takie jak np. przeziębienia, drobne infekcje bakteryjne, wirusowe zapalenia wątroby, zakażenie cytomegalią czy wirusem opryszczki, zapalenie piersi wymagają konsultacji specjalistycznej oraz wprowadzenia dodatkowych środków ochrony i higieny, ale nie są przeciwwskazaniem do karmienia.

Co robić, gdy karmienie piersią jest przeciwwskazane?

Jeśli lekarz stwierdzi występowanie bezwzględnych przeciwwskazań do karmienia naturalnego, będzie musiał zalecić odstawienie dziecka od piersi i przepisze specjalnie dobraną mieszankę mleka modyfikowanego.

W przypadku wystąpienia jakichkolwiek trudności z karmieniem lub wątpliwości związanych ze stanem zdrowia własnym lub dziecka należy się skonsultować z pediatrą lub certyfikowanym doradcą laktacyjnym (CDL).