Kolka niemowlęca – problem dziecka czy rodziców?

Kolka niemowlęca – hasło które spędza sen z powiek świeżo upieczonym rodzicom. Charakteryzuje się nieprzerwanym płaczem dziecka, związana jest głównie z niedojrzałością układu pokarmowego i bólem brzucha. Czy są skuteczne metody walki z tą dolegliwością?

Czym jest kolka niemowlęca

Z definicji kolkę opisuje się jako płacz dziecka o nieustalonej przyczynie minimum 3 godziny dziennie, minimum 3 razy w tygodniu, przez minimum 3 tygodnie. Reguła ta ma zastosowanie w świecie medycyny. Jednak mało który rodzic będzie czekał aż 3 tygodnie z płaczącym dzieckiem z wizytą u lekarza, żeby bez wątpliwości zdiagnozować kolkę. Zatem najczęściej kolkę niemowlęcą diagnozuje się po wykluczeniu innych możliwych przyczyn płaczu dziecka. Dolegliwości te najczęściej ustępują samoistnie około 3-6 miesiąca życia. Szacuje się że problem ten może dotyczyć nawet 40% niemowląt!

Skąd się bierze kolka niemowlęca?

Dokładna przyczyna kolki niemowlęcej nie została opisana. Wg badań na objawy kolki składa się wiele różnych czynników takich jak: niedojrzałość układu pokarmowego dziecka, nieprawidłowa technika karmienia, nietolerancje pokarmowe i palenie papierosów przez matkę.

Do lekarza – marsz!

Jedynym środkiem komunikacji niemowląt jest krzyk i płacz – czyli dwa główne objawy kolki. Jeśli dziecko płacze, należy spróbować je utulić, nakarmić, przewinąć – usunąć wszystkie ewentualne powodu płaczu maluszka. W sytuacji gdy płacz dziecka jest nie do opanowania najlepiej zgłosić się do lekarza. W zależności od sytuacji można udać się do poradni lub skontaktować się z Domowym Pediatrą. Wizyta lekarska jest bardzo ważna, ponieważ zanim wysuniemy podejrzenie kolki niemowlęcej należy wykluczyć inne przyczyny mogące powodować płacz u dziecka (np. nieprawidłowy sposób karmienia – podawanie pokarmów niedostosowanych do wieku, choroba refluksowa przełyku, szczelina odbytu, skręt jądra, uwięźnięcie przepukliny).

Spokojny rodzic, spokojne dziecko

Jeśli lekarz zdiagnozuje u dziecka kolkę niemowlęcą najważniejszy jest spokój. Kolka, choć nieprzyjemna dla dziecka, jest stanem łagodnym. Pamiętajmy, że dzieci doskonale odczytują emocje rodziców. Maluszek bardzo szybko poczuje że jego mama się czymś stresuje i też będzie bardziej drażliwy, trudniejszy do ukołysania. Chociaż nie rozumie sytuacji to czuje że “coś się dzieje”.

Leczenie kolki niemowlęcej

Leczenie kolki jest jedynie objawowe, lekarz może zalecić dziecku preparaty regulujące prawidłową pracę przewodu pokarmowego – probiotyki. Często stosowany też jest Simetykon (częściej kojarzony jako Espumisan) – lek pomagający na wzdęcia. Jeśli matka karmi piersią lekarz może zalecić matce dietę z ograniczeniem alergenów (bez białek mleka krowiego, bez produktów sojowych, orzeszków ziemnych). Natomiast jeśli dziecko pije mleko modyfikowane wskazana może być zmiana mieszanki.

Cierpliwość i żelazne nerwy

Okres kolki niemowlęcej jest czasem trudnym i nerwowym zarówno dla dziecka, które odczuwa dolegliwości, jak i dla młodych rodziców. Rolą rodzica jest wsparcie dziecka. Maluszek płacze, bo go coś boli. Należy mu okazać dużo ciepła i zrozumienia, dużo tulić i nosić. Rodzice często są bezsilni i czują się winni, temu że nie są w stanie pomóc dziecku. Dlatego ważne jest wzajemne wsparcie w rodzinie i zadbanie o własne potrzeby. Tak, żeby zapewnić dziecko możliwie dużo spokoju i samemu nie stracić głowy 😉