Kleszcz u dziecka – instrukcja postępowania, zagrożenia – Domowy Pediatra wyjaśnia

Kleszcz – każdy słyszał, większość “miała”, ale nie każdy wie jakie niesie ze sobą zagrożenia ugryzienie przez kleszcza. Okres wiosenno-letni to czas kiedy szczególnie jesteśmy na nie narażeni. Jak postępować, gdy dojdzie do ugryzienia przez kleszcza? Jakie choroby mogą przenosić kleszcze?

Moje dziecko ma kleszcza – co robić?

Kleszcze należą do gromady pajęczaków. Wyglądem przypominają małe pajączki. Ich ulubionym siedliskiem są lasy, łąki polany, tereny w pobliżu jezior i rzek. Posiadają aparat kłująco-ssący dzięki któremu są w stanie ugryźć człowieka i pożywić się jego krwią.  Co zrobić gdy już zauważymy kleszcza? Najważniejsze, by pozbyć się kleszcza jak najszybciej. Im dłużej będzie on w ciele, tym większe ryzyko transmisji choroby przenoszonej przez kleszcze. Usunąć kleszcza można w domu. Potrzebna będzie do tego penseta lub specjalny zestaw do usuwania kleszczy dostępny w aptece. Przed przystąpieniem do usunięcia kleszcza powinno się umyć porządnie ręce i upewnić się że sprzęt jest czysty/zdezynfekowany. Kleszcza należy chwycić pęsetą możliwie jak najbliżej skóry i energicznie, jednostajnym ruchem pociągnąć ku górze. Nie należy go wykręcać! Po wyjęciu kleszcza miejsce ukąszenia należy zdezynfekować i ponownie umyć ręce. Ugryzienie przez kleszcza nie jest stanem wymagającym wizyty na SORze, można jednak skorzystać z porady Domowego Pediatry, który poinstruuje jak w bezpieczny sposób usunąć kleszcze. Jeśli jednak towarzyszą opory przed usunięciem kleszcza, lub istnieje ryzyko że zabieg zostanie wykonany nieumiejętnie należy się udać do lekarza rodzinnego.

Domowy Pediatra przestrzega – nie smaruj niczym kleszcza

Popularne kiedyś metody smarowania kleszcza maściami czy olejami mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Takie zabiegi nie ułatwiają usunięcia go. Zwiększają jednak szanse, że kleszcz wydzieli więcej materiału zakaźnego i w konsekwencji istnieje większe ryzyko zachorowania na jedną z chorób odkleszczowych.

Nie udało się wyciągnąć całego kleszcza – powód do paniki?

Istnieje ryzyko, że tylko fragment kleszcza zostanie usunięty, a głowa pozostanie w ciele. Co zrobić w takiej sytuacji? Należy wówczas zasięgnąć porady lekarskiej – lekarz rodzinny lub pediatra oceni, czy pozostały fragment kleszcza jest na tyle mały, że nie zagraża i z czasem sam zostanie usunięty, czy konieczne jest usunięcie pozostałości kleszcza przez lekarza.

Obserwuj uważnie dziecko

Po ugryzieniu przez kleszcza należy obserwować miejsce zranienia. W ciągu kilku tygodni od ugryzienia, niepokojące jest wystąpienie rumienia wędrującego – okrągłego rumienia (zaczerwienienia) z centralnym przejaśnieniem. Należy się wtedy zgłosić jak najszybciej do pediatry celem diagnostyki, ponieważ może być to pierwszy objaw boreliozy. Borelioza jest bakteryjną chorobą odkleszczową. Jej najwcześniejszym objawem jest rumień wędrujący, później mogą wystąpić inne objawy jak np. porażenie nerwu twarzowego (odpowiadającego za mimikę twarzy), zapalenie stawu (najczęściej kolanowego), problemy kardiologiczne. Jeśli podejrzewamy objawy boreliozy należu zgłosić się do lekarza POZ.

Jednocześnie należy obserwować ogólne samopoczucie i zachowanie dziecka. Jeśli po mniej więcej tygodniu od ugryzienia rozwiną się u niego objawy grypopodobne (np. ból głowy, stawów) lub neurologiczne (ból głowy z towarzyszącymi nudnościami i wymiotami, zaburzenia świadomości, drgawki, zawroty głowy) – mogące wskazywać na zapalenie mózgu,   wskazana jest konsultacja lekarska by wykluczyć kleszczowe zapalenie mózgu – wirusową chorobę przenoszoną przez kleszcze.