Drgawki gorączkowe – powód do obaw? Domowy Pediatra wyjaśnia

Drgawki gorączkowe są częstym zaburzeniem napadowym towarzyszącym gorączce u dzieci w wieku od 6 miesięcy do 5 roku życia. Dane statystyczne mówią że, dotykają one nawet 5% dzieci! Czy drgawki gorączkowe powinny nas niepokoić?

Jak rozpoznać drgawki gorączkowe i kiedy powinny nas zaniepokoić

Drgawki gorączkowe możemy podzielić na 2 rodzaje: Drgawki gorączkowe proste:
  • Są to drgawki uogólnione (obejmujące całe ciało)
  • Trwają krócej niż 10 minut
  • Podczas gorączki występuje pojedynczy napad drgawek
  • Brak odchyleń w badaniu neurologicznym, w badaniu lekarskim brak wykładników neuroinfekcji (brak objawów oponowych), poziom cukru we krwi dziecka w normie
Drgawki gorączkowe proste nie wymagają pogłębienia diagnostyki i dodatkowych badań. Jest to łagodne zaburzenie które ustępuje z wiekiem, stanowi ok 75% wszystkich drgawek gorączkowych. Drgawki gorączkowe złożone
  • Są to drgawki z objawami ogniskowymi
  • Trwają >10 minut
  • Podczas gorączki występuje więcej niż jeden napad drgawek
  • W badaniu lekarskim zauważalne są nieprawidłowe objawy neurologiczne
Postępowanie zależy od pochodzenia drgawek gorączkowych złożonych. U wszystkich dzieci zalecane jest badanie EEG (elektroencefalografia), lekarz może dodatkowo zlecić badania obrazowe głowy (rezonans magnetyczny lub tomografia komputerowa) lub pobranie do analizy płynu mózgowo rdzeniowego. Drgawki gorączkowe złożone zdecydowanie zwiększają ryzyko wystąpienia padaczki w przyszłości.

Co robić gdy wystąpią drgawki gorączkowe? Domowy Pediatra radzi

Tak jak pisaliśmy wyżej, najczęściej występują drgawki gorączkowe proste. Trwają one kilka minut i same ustępują. Rolą rodzica jest kontrolowanie czy dziecko prawidłowo oddycha i czy obecne jest u niego krążenie. Należy zastosować leki przeciwgorączkowe. Warto też skontaktować się z Domowym Pediatrą lub lekarzem rodzinnym. Po konsultacji mogą oni zalecić podanie dziecku diazepamu w formie czopków celem przerwania napadu drgawkowego. Jeśli drgawki gorączkowe przedłużają się, lub wystąpią jakiekolwiek dodatkowe objawy nas niepokojące warto zadzwonić do Domowego Pediatry, który może zalecić udanie się do szpitala lub ewentualne wezwanie karetki.

Czy drgawkom gorączkowym można zapobiec?

U każdego dziecko u którego wystąpiły kiedyś drgawki gorączkowe możemy spodziewać się nawrotu przy okazji kolejnej gorączki. W takich przypadkach warto mieć zawsze pod ręką w domu lek przeciwgorączkowy. Jeśli dziecko u dziecka już wcześniej wystąpiły drgawki, lekarstwo możemy podać zaraz po stwierdzeniu podwyższonej temperatury. Działanie to nie ma jednak stuprocentowej skuteczności i drgawki gorączkowe i tak mogą wystąpić. Pamiętajmy że dawkę leku przeciwgorączkowego dobieramy do wagi dziecka, nie do wieku!

Rodzicu, nie panikuj!

Zdaję sobie sprawę, że wystąpienie drgawek gorączkowych u dziecka jest sytuacją bardzo stresującą u rodzica. Ważne jest, aby mieć świadomość, że coś takiego może u wystąpić u każdego dziecka i wiedzieć jak postępować. Pamiętajmy, że w każdej chwili jeśli coś nas niepokoi możemy skonsultować stan zdrowia naszego dziecka z Domowym Pediatrą.

ZDJĘCIA