Biegunka rotawirusowa u dziecka

Rotawirusy, są patogenami odpowiedzialnymi za znaczny procent ostrych biegunek u dzieci. Ich przebieg może być bardzo różny – od łagodnego po ciężki wymagający hospitalizacji. Na szczęście dużemu procentowi zakażeń można zapobiec dzięki szczepieniom profilaktycznym. Co jednak robić jeśli nie zdążyliśmy zaszczepić dziecka, lub szczepienie okazało się nieskuteczne i nasza pociecha zachoruje?

Czy rotawirusy to częsty problem?

Problem biegunek jest bardzo częsty u dzieci. W populacji pediatrycznej do 5 roku życia dominującą przyczyną są wirusy, w tym rotawirusy. Szczyt zachorowań przypada 6 miesiącem życia a 2 rokiem życia. Przed erą szczepionki na rotawirusa prawie każde dziecko doświadczyło infekcji rotawirusowej

Jak dochodzi do zakażenia rotawirusem

Wirusy atakują organizm drogą kropelkowa i pokarmową. Głównym czynnikiem ryzyka zakażenia rotawirusem jest niedostateczna higiena (brudne ręce, zanieczyszczone przedmioty). Podczas infekcji oraz przez ok. 20 dni po ustąpieniu objawów wirusy są w dużej ilości wydalane z kałem. Czy ta informacja jest istotna?
Bardzo! Najczęściej na biegunkę rotawirusową chorują dzieci, które nie są
samodzielne w zakresie toalety i jeszcze korzystają z pieluszek. Rodzice powinni zachować bardzo dużą higienę, większą niż zwykle, przy czynnościach takich jak zmiana pieluszki, kąpiel dziecka. Mycie rąk to podstawa!

Objawy biegunki rotawirusowej

Do głównych objawów infekcji wywołanej rotawirusami zaliczamy:
● biegunkę – spowodowaną stanem zapalnym jelit
● wymioty – spowodowane stanem zapalnym żołądka
● gorączkę
Nasilenie objawów może być bardzo różne. Przebieg łagodny, prawie bezobjawowy obserwujemy najczęściej u najmłodszych dzieci (które jeszcze są chronione przeciwciałami od matki). Infekcja rotawirusowa może jednak powodować ciężkie, zagrażające życiu odwodnienie, dlatego nie należy bagatelizować problemu. Średni czas trwania objawów to 5-7 dni.

Kiedy skontaktować się z lekarzem

Objawy infekcji rotawirusowej występują nagle. Należy się niezwłocznie
skontaktować z lekarzem. Podczas infekcji wizyta w przychodni z dzieckiem nie jest wskazana, najlepiej poprosić pediatrę o wizytę domową. Niestety, często nie ma możliwości uzyskania takiej wizyty od razu. W takiej sytuacji można skorzystać z portalu domowypediatra.pl. W ciągu kilkunastu minut Domowy Pediatra połączy się z rodzicem celem odbycia telekonsultacji i wyda zalecenia.

Leczenie biegunki rotawirusowej

Niestety nie ma leczenia przyczynowego. Dziecko należy leczyć objawowo.
Najważniejszym działaniem jest nawadnianie i niedoprowadzenie do odwodnienia.
Jak sprawdzić czy dziecko się odwadnia – hop na wagę! Notujemy masę dziecka i % ewentualnego spadku. Te informacje będą bardzo ważne podczas konsultacji lekarskiej i pomogą ocenić stan dziecka.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

To znane powiedzenie, doskonale się sprawdza w przypadku infekcji rotawirusowej.
Pamiętajmy, że są dostępne szczepionki przeciwko rotawirusom. Szczepionka ta jest doustna, więc nie trzeba się martwić, że dziecko będzie kolejny raz “kłute”.
Niestety są to szczepienia zalecane = rodzic sam musi pokryć ich koszt. Według mojej opinii jest to jednak koszt który warto ponieść, ponieważ szczepienie cieszy się dużą skutecznością.