Biegunka ostra – zapewnij doraźną pomoc dziecku

Biegunka ostra charakteryzuje się oddawaniem co najmniej 3 luźnych stolców w ciągu dnia przez dziecko, z ewentualną domieszką krwi, śluzu lub treści ropnej. Zwykle wywołana jest infekcją (zakażeniem wirusowym, rzadziej bakteryjnym, czy pasożytniczym) przewodu pokarmowego dziecka. Biegunce może towarzyszyć gorączka, wymioty, jako następstwo, również odwodnienie organizmu i pogorszenie stanu ogólnego.

Pierwsza pomoc czyli nawodnienie

W pierwszej kolejności należy zadbać o uzupełnianie płynów i odpowiednie nawodnienie dziecka, zwykle warto stosować doustne płyny nawadniające, które  pozwolą, przynajmniej częściowo uzupełnić straty elektrolitów. Wszelkie podawane płyny (najlepiej w temperaturze pokojowej) dziecko powinno popijać powoli, małymi łykami. Dostępne są również środki osmotycznie czynne, działające na spowolnienie pasażu jelitowego, które można doraźnie zastosować w łagodzeniu objawów.

W przypadku ostrej biegunki wymagana jest pilna konsultacja z lekarzem, który zweryfikuje przyczynę występujących objawów i zadecyduje o dalszym leczeniu. W tym celu niezwykle pomocny jest stały dostęp do opieki medycznej jaki gwarantuje Domowy Pediatra.

A co z dietą?

Dieta dziecka w przypadku wystąpienia biegunki powinna być kompletna pod względem doboru składników odżywczych ale łatwo przyswajalna, oparta o pokarmy, które wykazują działanie zapierające. Wskazane jest zatem przygotowywanie posiłków bazując na produktach takich jak: dobrze ugotowany, a nawet lekko rozklejony ryż, drobne kasze, pieczywo jasne, ziemniaki, marchew (warzywa gotowane), przeciery i musy z owoców miękkich miąższowych jak np. nieprzejrzały banan, pieczone jabłko, ryby, drób, cielęcina tłuszcze roślinne.

W porozumieniu z lekarzem warto zadbać o dodatkową podaż probiotyków, czyli kultur bakterii zasiedlających nasze jelita, korzystnie wpływających na prawidłową funkcję przewodu pokarmowego w tym regulację rytmu wypróżnień.

Pamiętaj, iż mając stały dostęp do opieki medycznej poprzez platformę Domowy Pediatra możesz w każdej chwili skonsultować niepokojące objawy Twojego dziecka z lekarzem.