Astma u dzieci – powszechny problem dzisiejszych czasów

Na podstawie danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), na astmę choruje ponad 300 mln ludzi na świecie. Stanowi ona najczęstszą chorobę przewlekłą wśród dzieci. Dotyczy dróg oddechowych, a jej objawy mogą występować przez całe życie. Obecnie astmę można bardzo skutecznie kontrolować, stosując odpowiednie leki i regularnie monitorując stan zdrowia dziecka.

Z wiekiem objawy astmy mogą ulegać wyciszeniu. U nastolatków astma może całkowicie ustąpić i powrócić dopiero w wieku dorosłym.

Jednoznaczna przyczyna astmy nie została do końca poznana. Z pewnością predyspozycje genetyczne zwiększają prawdopodobieństwo jej wystąpienia. Jeśli np. u rodziców dziecka stwierdzono astmę, atopowe zapalenie skóry lub inną alergię, istnieje duże ryzyko, że dziecko może zachorować na astmę.

Do innych czynników warunkujących jej wystąpienie możemy zaliczyć przede wszystkim współistniejące uczulenia na alergeny roztoczy kurzu domowego, sierści zwierząt domowych, czy pyłków roślin. Dodatkowo ekspozycja w okresie płodowym oraz po urodzeniu na dym tytoniowy zwiększa ryzyko rozwoju astmy jak również obecnie wysokie narażenie na zanieczyszczone środowisko.

Większość dzieci chorujących na astmę rozwija zaledwie lekkie lub umiarkowane objawy. Ciężki przebieg choroby dotyczy nie więcej niż 5% osób wśród rozpoznanych przypadków.

Do najczęstszych objawów astmy zaliczamy: kaszel, trudności w oddychaniu oraz płytki, świszczący oddech, uczucie ucisku w klatce piersiowej, jak również nawracające zapalenie oskrzeli.

Oczywiście, nie wszystkie powyższe objawy występują jednocześnie i u każdego dziecka ze zdiagnozowaną astmą. Nasilenie choroby może się zmieniać, a objawy zwykle (poza ciężką postacią astmy) występują po narażeniu na wspomniane już czynniki drażniące, a więc m.in. kontakt z alergenami, na które dziecko jest uczulone, infekcje i zakażenia wirusowe, narażenie na dym tytoniowy, zanieczyszczenie środowiska, ponadto nasilony wysiłek fizyczny lub nadmierny stres. Również warunki pogodowe mają duże znaczenie, jak wysokie wahania temperatury, czy zimne powietrze.

W błonie śluzowej dróg oddechowych osób chorujących na astmę stale toczy się proces zapalny, który ulega nasileniu po kontakcie  z alergenem i nawet maksymalne, ograniczenie narażenia, nie powoduje wyleczenia.

Jak już na początku wspomniano, dzięki zastosowaniu odpowiednich leków, do których zaliczamy glikokortykosteroidy wziewne, stanowiących podstawę terapii oraz najnowszej technologii telemedycznej, z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, wbudowanej w system elektronicznego stetoskopu, możesz zapewnić stale monitorowanie stanu dziecka i skutecznie, kompleksowo zapanować nad astmą swojego dziecka.